Zaloguj się
Menu
  • Historia
  • Zespół
  • Felietony
  • Słownik
  • NAWA
  • Konkursy
  • Jak działamy
  • Kontakt
  1. Strona główna
  2. Felietony
  3. Czy instamatka może być cmentarianką?
  • Smacznej kawusi w pięciu żywotach  
  • Czy instamatka może być cmentarianką?
  • Meandry dekadenckości
  • Zbiorkom i kontyg, czyli o co chodzi?
  • Ciągle głodni? Bo my jeszcze o jedzeniu…
  • Mega i inne straszne rzeczy
  • Sanitaryzm, czyli co?
  • Głodny? Zapraszamy…
  • Polubownik jak pan Jourdain
  • Jak pieseł z kotełem
5 września 2021

Czy instamatka może być cmentarianką?

Grupa figuralna: matka z dwojgiem dzieci, Muzeum Narodowe w Warszawie
         

A może rzepiarą lub zodiakarą? A może prowadzi petstagram (dogstagram lub catstagram)?  Oczywiście, może być też youtuberką, tumblr girl i fashionistką. Nic nie stoi na przeszkodzie, by była wszystkim po trochu – każde z przytoczonych tu słów odnosi się do jakiegoś rodzaju aktywności wiążącego się na ogół z mediami społecznościowymi. Można powiedzieć, że nowe media stworzyły nowe tożsamości i każdy z nas, jeśli tylko chce, może się wcielać w różne role.

Słów nazywających osoby działające w mediach społecznościowych mamy całkiem sporo. Takie jak  youtuber (youtuberka), instagramer (instagramerka), tiktoker (tiktokerka), tiktokowiec itd. mają bardzo ogólne znaczenie: ‘osoba, która zamieszcza treści w serwisie Youtube (Instagram, TikTok itd.)’. Jeśli jednak dokładnie przyjrzeć się sposobom użycia tych wyrazów (przynajmniej części z nich), to się okaże, że ich znaczenia zaczynają się zawężać. I tak, intstagramer to nie tylko ktoś, kto zamieszcza treści na Instagramie, ale też ten, kto jest bardzo aktywny w tym medium – do tego stopnia, że uczynił z tej aktywności źródło zarobku. Podobnie rzecz ma się z tiktokerem czy youtuberem. A już taka tumblr girl to w zasadzie nie ‘dziewczyna, która zamieszcza zdjęcia na platformie Tumblr’, lecz dziewczyna, która w publikowanych w serwisie Tumblr fotografiach kreuje swój wizerunek, po to by budzić podziw innych. Tumblr girl jest często fashionistką, czyli kobietą wyznaczającą (przynajmniej w swoim mniemaniu) trendy w modzie – oczywiście za pośrednictwem mediów społecznościowych. Mamy tu słowo, które nazywa osobę działającą w „socialach” (jak potocznie mówi się o mediach społecznościowych) w określony sposób, w określonej sferze. Takich wyrazów jest więcej: intstamatka działa w obszarze parentingu (czyli rodzicielstwa), złośliwi mówią: lansuje się na swych dzieciach, zamieszczając ich zdjęcia na Instagramie; zodiakara interesuje się znakami zodiaku i dzieli się światem swymi radami i przemyśleniami w „SM-ach” (social mediach). Z kolei „istotą tożsamości” cmentarianki czy rzepiary  jest fotografowanie się na – odpowiednio – cmentarzach i na tle kwitnącego rzepaku, by pokazać światu, a ściślej – użytkownikom mediów społecznościowych – efekty swych poczynań.

Jak widzimy, dzięki social mediom możemy mieć wiele tożsamości, a każda z nich może być nazwana w swoisty sposób. Nie doczekaliśmy się jeszcze słów odnoszących się do osób prowadzących profile zwierząt domowych („instapańcia”?), choć mamy (zapożyczone) nazwy takich profili:  petstagram (‘instagramowy profil zwierzęcia domowego’), dogstagram i catstagram (‘instagramowy profil – odpowiednio – psa i kota’).

Katarzyna Kłosińska

Poprzednia strona
1 ... 7 8 9 ... 13
Następna strona
Copyright © 2021 Uniwersytet Warszawski