Hasło
marketing zapachów
Definicja
Marketing zapachów (lub aromamarketing, aromarketing, marketing zapachowy) to ogół zabiegów (działań) mających oddziaływać na klientów (konsumentów) za pomocą zapachów, tak aby kupowali oni odpowiednie produkty, aby produkty określonych marek bądź miejsca (najczęściej związane z tymi markami) wzbudzały w klientach odpowiednie skojarzenia (pożądane przez osoby sprzedające lub producentów). Słowo używane głównie przez osoby zajmujące (interesujące) się marketingiem.
Przykłady użycia
Steve Mormoris, poprzednio odpowiedzialny za Coty Prestige - marketing zapachów na rynku amerykańskim, obejmie stanowisko dyrektora ds. marketingu w kategorii zapachy (Źródło)

"Marketing zapachów" Co łączy londyńską ulicę Chancery Lane i nowojorską 1155 Avenue? Kto odwiedził oba te miejsca , zorientuje się, że chodzi o zapach świeżo wypranego, prasowanego parą lnianego płótna, nietypowy dla wielkomiejskiego klimatu. Pomysłodawca jest Thomas Pink, amerykański producent wysokiej jakości koszul, który rozpyla ten aromat na ulice przez przewody wentylacyjne swoich sklepów. Takie działania zaliczane są do podprogowych, ponieważ wybrane zapachy to określone emocje, twierdzi psycholog Avery Gilbert, autor wydanej właśnie książki „Co wnosi nos…”. (Marketing zapachów, „Trendy”, nr 3(38); Źródło)

Sieci coraz chętniej inwestują w marketing zapachów, jak wynika bowiem z badań może mieć on udział aż w 75 proc. zakupowych decyzji konsumentów. (Źródło)

Jak działa marketing zapachów? Wyobraź sobie, że wchodzisz do sklepu ze sprzętem ogrodniczym, na dziale z kosiarkami od wejścia pachnie świeżo skoszoną trawą, na dziale z piłami łańcuchowymi czujesz intensywny zapach drewna. Czy jest coś, co może bardziej pobudzić Twoją wyobraźnię i zmysły? Na pewno nie! Dlatego zwiększy się Twoja gotowość do podjęcia decyzji zakupowych, a zmysłowa przygoda sprawi, że chętnie wrócisz do tego sklepu i polecisz go znajomym. (Źródło)
Informacja o rodzimości/obcości jednostki
W tej kategorii zaznaczono dwa tagi, ponieważ jednostka jest najprawdopodobniej kalką frazeologiczną.
Informacja o pochodzeniu jednostki
Połączenie najprawdopodobniej pochodzi od angielskiego scent marketing.
Odsyłacze
Hasło zgłoszone
26 kwietnia 2023
Hasło opublikowane
26 kwietnia 2023
Zgłoszenie hasła
Jarosław Łachnik
Opracowanie hasła
Jarosław Łachnik
Informacja graficzna w Google
Informacja frekwencyjna w google