Hasło
zazielenianie
Definicja
Zazielenianiem lub wyzielenianiem określa się z dezaprobatą praktykę marketingową polegającą na tym, że firma lub organizacja – by zbudować pozytywny wizerunek – przedstawia swoje działania jako służące ochronie środowiska naturalnego, choć faktycznie są one tylko pozornie proekologiczne. Słowo używane głównie w publicystyce, w tekstach poświęconych ekologii, zmianom klimatu lub nieuczciwym działaniom marketingowym. Praktyki określane jako zazielenianie nazywane są też greenwashingiem (rzadziej greenwashem), a także ekościemą albo zielonym kłamstwem.
Przykłady użycia
Przedsiębiorcy będą starać się przedstawiać swoje produkty jako jak najbardziej “eko” i “zielone”, byle tylko zdobyć klientów. Bez względu na to, czy ich produkt naprawdę będzie bezpieczny dla środowiska. Warto znać stosowane przez nich metody “zazieleniania” wizerunku, aby podchodzić z dystansem do wszelkich ekologicznych produktów, analizować i weryfikować podawane informacje. (Źródło)

Malowanie trawy na zielono, czyli zazielenianie wizerunku w celu odniesienia korzyści, nazywamy greenwashingiem. Firmy rozgrywają zieloną partię na polu wizerunkowym za pomocą opakowania, logo, hasła, a nawet tekstury. Podpierają się zaangażowaniem w szlachetne inicjatywy, wspierają organizacje zajmujące się np. ochroną lasów deszczowych. Wszystko to ma nas upewnić o dobrym wyborze, uspokoić i odciągnąć od dogłębnego sprawdzenia, co naprawdę znajduje się w kupionym produkcie. (Źródło)

Zielony marketing i moda na produkty ekologiczne spowodowały, że firmy coraz chętniej podejmują działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Marki stosują jednak często nieuczciwe praktyki motywowane zyskiem, z założenia że cel uświęca środki. Dzieje się tak ponieważ brak jest konkretnych regulacji, a w szczególności organów, które mogłyby skutecznie ścigać firmy stosujące nieuczciwe praktyki i karać je za zazielenianie swojego wizerunku. (Źródło)

Greenwashing, nazywany czasami potocznie „ekościemą” jest niebezpieczną praktyką, która podkopuje zaufanie do sensu działań ekologicznych firm. Joanna Leoniewska-Gogola (…) wskazuje na zagrożenia związane z „zazielenianiem na siłę komunikacji” i sposoby podejmowania i przedstawienia prawdziwych działań na rzecz środowiska. (Źródło)
Informacja o przyczynie umieszczenia jednostki w słowniku
Jednostkę oznaczono jako odnotowaną ze względu na nowe znaczenie, gdyż powstała w wyniku nadania nowej treści istniejącemu już w polszczyźnie rzeczownikowi zazielenianie ‘nadawanie czemuś barwy zielonej’.
Informacja o rodzimości/obcości jednostki
Neologizm oznaczono jako jednostkę przyjętą z języka obcego, gdyż nowe znaczenie słowa zazielenianie ukształtowało się zapewne pod wpływem angielskiego rzeczownika greenwashing ‘stwarzanie przez firmę lub organizację pozorów działań ekologicznych w celu poprawienia swojego wizerunku’. Za dokładniejsze tłumaczenie angielskiej jednostki można uznać formę wyzielenianie (por. ang. whitewashing ‘wybielanie’), jednak słowo zazielenianie również wykorzystuje – obecne w rzeczowniku greenwashing – skojarzenie z kolorem zielonym. Można zatem przyjąć, że mamy do czynienia z kalką znaczeniową.
Odsyłacze
Hasło zgłoszone
6 grudnia 2023
Hasło opublikowane
6 grudnia 2023
Zgłoszenie hasła
Barbara Pędzich
Opracowanie hasła
Barbara Pędzich
Informacja graficzna w Google
Informacja frekwencyjna w google