Hasło
greenwashing
Definicja
Greenwashing (rzadziej: greenwash) to praktyka marketingowa polegająca na tym, że firma lub organizacja – by zbudować pozytywny wizerunek – przedstawia swoje działania jako służące ochronie środowiska naturalnego, choć faktycznie są one tylko pozornie proekologiczne. Słowo używane z dezaprobatą, głównie w publicystyce, w tekstach poświęconych ekologii, zmianom klimatu lub nieuczciwym działaniom marketingowym. Praktyki nazywane greenwashingiem określane są też jako ekościema, zielone kłamstwo, zazielenianie albo wyzielenianie.
Przykłady użycia
W Unii szybko rośnie świadomość zagrożenia greenwashingiem. Nie tylko organizacje pozarządowe, ale również unijni regulatorzy dostrzegli problem pseudoekologicznego marketingu firm, które na wyrost chwalą się zrównoważonym rozwojem biznesu, produktów czy usług. (Źródło)
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak bardzo 'zielone’ są produkty, które kupujesz? Czy te 'eko’ etykiety są prawdziwe, czy to tylko chwyt marketingowy? (...) Najlepszym sposobem na unikanie greenwashingu jest edukacja i świadomość. Naucz się rozpoznawać typowe praktyki greenwashingu i zawsze czytaj etykiety i opisy produktów uważnie. Prawdziwie zielone firmy są zazwyczaj transparentne i chętnie udzielają szczegółowych informacji na temat swoich praktyk ekologicznych. (Źródło)
Parlament Europejski zajął odważne stanowisko przeciwko wprowadzającemu w błąd greenwashingowi. Jest to kluczowy krok w ochronie praw konsumentów i zapewnieniu im możliwości dokonywania świadomych wyborów na korzyść prawdziwie zrównoważonych produktów (Źródło)
Firmy prześcigają się w przyciągających klientów proekologicznych hasłach, które często okazują się jedynie ekościemą. Unia Europejska chce z tym walczyć i zapowiada nowe przepisy chroniące nas przed greenwashingiem. (Źródło)
Informacja o pochodzeniu jednostki
Źródłem tego wyrazu jest angielski rzeczownik greenwashing (utworzony od słów green 'zielony’ oraz whitewashing ‘wybielanie’), mający to samo znaczenie co polska jednostka.
Informacje pozajęzykowe
Termin greenwashing (podobnie jak synonimiczne określenie greenwash) został wymyślony przez amerykańskiego ekologa Jaya Westervelda. Użył on tego określenia w eseju z 1986 r., krytykując praktyki stosowane w hotelach, które z rzekomej troski o środowisko zachęcają gości do rzadszego wymieniania ręczników (choć tak naprawdę mają na celu obniżenie kosztów swojej działalności) – por. [1], [2].
Wymowa
[grinłoszink]
Odsyłacze
Hasło zgłoszone
2 kwietnia 2022
Hasło opublikowane
2 kwietnia 2022
Hasło zaktualizowane
7 stycznia 2024
Zgłoszenie hasła
Barbara Pędzich
Opracowanie hasła
Barbara Pędzich
Informacja graficzna w Google
Informacja frekwencyjna w google