Hasło
veganwashing
Definicja
Veganwashing to praktyka marketingowa, polegająca na tym, że firma lub organizacja przedstawia swoją działalność jako wspierającą weganizm, sprzyjającą dobru zwierząt, jednak faktycznie ma na celu głównie ocieplenie swojego wizerunku i zyskanie zaufania konsumentów. Działania takich firm czy organizacji są tylko pozornie bądź w niewielkim stopniu prowegańskie (jako przykład veganwashingu podaje się m.in. wprowadzanie do sprzedaży produktów wegańskich przez firmy zajmujące się przetwórstwem mięsnym). Słowo używane z dezaprobatą, głównie w publicystyce, w tekstach poświęconych ekologii lub weganizmowi.
Przykłady użycia
Weganizm jest formą oporu wobec kapitalizmu, patriarchatu, jest swoistym aktem politycznym. Jednak coraz częściej obserwujemy też zakusy kapitalizmu w kierunku przejęcia narracji wegańskiej, by za pomocą weganizmu dokonywać swoistego vegan washingu i by, ograniczyć weganizm do wyboru tylko konsumenckiego. (Źródło)

Dla wielu veganwashing jest zjawiskiem złym, pozoranctwem, które pozwala firmom czerpiącym dochody z niewegańskich praktyk na . Według takich osób kupowanie wegańskich produktów niewegańskich firm to hipokryzja i sponsorowanie rzeźni. Jednak w przeciwieństwie do greenwashingu veganwashing ma realny wpływ na zmiany zachodzące wokół nas. Popularność roślinnych towarów jest dla producentów widoczna – odpowiadając na ten popyt, stopniowo mogą zmieniać profil swojej firmy. Większy wybór wegańskich opcji, czy to w sklepach, czy w restauracjach, to również większa szansa na to, że ktoś, kto normalnie nie rozważałby wyboru bezmięsnego posiłku, sięgnie po coś wegańskiego z ciekawości. (Źródło)

Warszawa wciąż utrzymuje się w ścisłej światowej czołówce miast najbardziej przyjaznych weganom (…). Co z tego podszyte jest prawdziwą pasją, poczuciem misji, szlachetnymi wartościami, troską o innych, świadomością etycznego wymiaru konsumpcji, a co jest raczej chłodną kalkulacją, przykładem koniunkturalizmu, oportunizmu, interesowności i merkantylnego podejścia do świata? (…) Doskonale rozumiem obawy związane z tak zwanym veganwashingiem, a więc cynicznym wykorzystywaniem korzystnych skojarzeń z weganizmem do własnych celów, formą manipulacji i pozoranctwa. (Źródło)

Kontrowersyjny temat „wegański = lepszy” podejmuje dziennikarka Ewa Bakota w artykule „Czysta chemia, czyste sumienie”. Jak zauważa, dziś wybór kremu do twarzy stał się wręcz deklaracją światopoglądową. Autorka przestrzega też przed marketingowymi pułapkami oraz zjawiskiem vegan washingu. (Źródło)
Informacja o pochodzeniu jednostki
Wyraz ten jest zapożyczeniem angielskiego terminu veganwashing (utworzonego zapewne od słów vegan ‘wegański’ i greenwashing ‘stwarzanie przez firmę lub organizację pozorów działań ekologicznych w celu poprawienia swojego wizerunku’).
Warianty
Wymowa
[wigenłoszink]
Odsyłacze
Hasło zgłoszone
6 grudnia 2023
Hasło opublikowane
6 grudnia 2023
Hasło zaktualizowane
7 stycznia 2024
Zgłoszenie hasła
Barbara Pędzich
Opracowanie hasła
Barbara Pędzich
Informacja graficzna w Google
Informacja frekwencyjna w google