Hasło
greenwash
Definicja
Greenwash (częściej: greenwashing) to praktyka marketingowa polegająca na tym, że firma lub organizacja – by zbudować pozytywny wizerunek – przedstawia swoje działania jako służące ochronie środowiska naturalnego, choć faktycznie są one tylko pozornie proekologiczne. Słowo używane z dezaprobatą, głównie w publicystyce, w tekstach poświęconych ekologii, zmianom klimatu lub nieuczciwym działaniom marketingowym. Praktyki nazywane greenwashem określane są też jako ekościema, zielone kłamstwo, zazielenianie albo wyzielenianie.
Przykłady użycia
Greenwash dotarł również do Polski i coraz więcej uwagi powinniśmy poświęcać docierającym do nas przekazom, analizując je pod kątem prawdziwości proekologicznych haseł. (…) Edukacja społeczeństwa w tym kierunku, a następnie czujna obserwacja tekstów reklamowych, spowoduje, że reklamodawcy uprawiający greenwash będą odpowiadać za oszukiwanie i wprowadzanie w błąd opinii publicznej, czyli nas wszystkich. (Źródło)

Najciekawszą, moim zdaniem, częścią ekspozycji była oś czasu przedstawiająca wynalazki, które z jednej strony zrewolucjonizowały codzienne życie i podniosły jego komfort, z drugiej przyczyniły się do produkcji kolosalnej ilości śmieci. Architektura z założenia nie jest jednorazowa jak pampersy czy plastikowe sztućce. (…) Odpowiedzi na zadane producentom materiałów budowlanych pytania odnośnie odpadów i recyklingu wykazały dużo typowego greenwashu – zielonego mydlenia oczu. (Źródło)

Jest to klasyczny przykład tzw. greenwashu, czyli pokazawania, jak bardzo firma jest proekologiczna, podczas gdy w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. (Źródło)
Informacja o pochodzeniu jednostki
Wyraz ten jest zapożyczeniem angielskiego rzeczownika greenwash, mającego to samo znaczenie co polska jednostka.
Informacje pozajęzykowe
Termin greenwash (podobnie jak synonimiczne określenie greenwashing) został wymyślony przez amerykańskiego ekologa Jaya Westervelda. Użył on tego określenia w eseju z 1986 r., krytykując praktyki stosowane w hotelach, które z rzekomej troski o środowisko zachęcają gości do rzadszego wymieniania ręczników (choć tak naprawdę mają na celu obniżenie kosztów swojej działalności) – por. [1], [2].
Wymowa
[grinłosz]
Odsyłacze
Hasło zgłoszone
6 grudnia 2023
Hasło opublikowane
6 grudnia 2023
Zgłoszenie hasła
Barbara Pędzich
Opracowanie hasła
Barbara Pędzich
Informacja graficzna w Google
Informacja frekwencyjna w google